Vad jag läser just nu

Hej på er!
Jag vet inte hur många av mina läsare som är bokintresserade, men ni som hängt här ett tag vet om att jag bara älskar att läsa!
Jag försöket göra lite boktips då och då, men det har inte fått någon jätterespons, men det kanske kommer!
 
Jag tänkte i alla fall göra ett litet inlägg om boken jag läser just nu!
 
Divergent
Veronica Roth
 
Jag läser alltså boken Divergent (på engelska) och det är en dystopisk bok med lite samma känsla som hungerspelen. Den utspelar sig i en dyster framtid där mänskligheten är uppdeade i fem stycken olika "factions" beroende på vilken personlighet och vilka egenskape du har.
Bokens huvudperson Beatrice är född i Abnegation, de som är helt osjälviska. 
När man fyllt 16 får man sedan göra ett livsavgörande beslut, att antingen stanna kvar i sin faction för alltid eller byta till en annan och leva där i all framtid. Innan valet görs ett test för att se vilken faction du skulle passa bäst i (men du får ändå välja vilken du vill) och boken börjar med att Beatrice gör sitt test. Det enda problemet är att hennes test visar att hon skulle passa bäst i tre stycken olika. Detta händer nästan aldrig och hon vet inte vad hon ska göra.
 
Jag har inte kommit så jättelångt än, men jag tycker att den är jättebra och jag tycker om sättet den är skriven på. Om ni gillar hungerspelen så tror jag att ni skulle gilla den här boken också. Den har även kommit ut på svenska nu!
 
Vill ni att jag ska göra några fler boktips/vad jag läser just nu/vad jag vill läsa-lista?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: