Fototips: Regeln om tredjedelar

Hejhopp, tänkte ge er ett litet fototips. Säkert många som redan vet detta, men det finns säkert också desom inte vet.
Därför tänkte jag berätta om reglen om tredjedelar, eller gyllene snittet.



Jaha, en fin bild på en blomma, kanske ni tänker, men bilden hade kunnat bli så mycket bättre om jag tänkt på den här regeln när jag komponerade bilden.
Vi tänker oss ett rutnät över bilden. Nio lika stora delar.




Det man vill är att låta motivet fylla endast 2/3 av bilden, så att det man fokuserar på inte kommer i mitten.



Detta ger, i nästan alla fall, en mer intressant bild. Sen om man vill ha den ännu mer avancerat kan man tänka på att man lägger det man vill fokusera på en en av skärpunkterna (korset är linjerna möts) osv.

Detta häller även när man fotar till exempel horisonter. Så vill man stäva efter att inte lägga horisonten i mitten, utan vid en av de vågräta linjerna:



Hoppas ni lärde er något värdefullt, dock finns det mer saker man kan tänka på, men  just detta har hjäpt mig väldigt mycket i mitt fotograferande :)

Gillas sånahär tips?

Puss och kram!

Postat av: Madelene Sterner

Gyllene snittet ger verkligen finare bilder! Haha, jag borde verkligen ha det i tankarna nästa gång kameran plockas upp ... ;)



Svar: Åh, tack så jättemycket för tipsen! :) Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt den första boken i House of Night-serien hemma ... Hm, kanske borde ge den en chans med andra ord? :) Kram!

2011-08-20 18:33:19
URL: http://madelenesterner.blogg.se/
Postat av: QUI - annorlunda namn men minst lika mänsklig som övriga

bra tips! :D

2011-08-21 22:58:40
URL: http://ngo.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: