Tips: Raw vs. JPG

Hej!
Här är tipset (som skulle kommit upp för några dagar sedan), och det är Fota i Raw.
 
Många av er fotar säkert redan i raw, men ni som inte gör det borde byta till det omedel bums! Innan jag började fota i raw förstod jag inte skillnaden eller meningen i att fota i ett format som tar mycket mer plats och som man inte kan titta på i datorn utan ett speciellt program. Nu förstår jag.
 
Jag tänker visa er två exempel som visar hur mycket mer information som sparas i en raw-fil (därav storleken) jämförsvis med en JPG-fil.
 
Exempel 1.
 
Det ni ser här är orginalbilden tagen i JPG. Den är näst intill helt svart och nu ska jag visa er vad som gömmer sig i mörkret.
 
Jaha, en bokhylla.. Här har jag använt de verktyg som finns i Photoshop Elements (Det fullständiga photoshop ger lite bättre resultat) för att ljusa upp bilden. Som ni ser är bilden helt förstörd. Färgerna ser helt konstiga ut och den är brusig som bara den. Ingen bra bild.
 
 
Strunta i ljusfläcken, det var smuts på min lins (upptäckte jag nu efteråt) 
Här ser ni nu samma bild, men fotad i Raw och endast behandlad i programmet Camera Raw. Från en nästan helsvart bild kunde jag få fram denna, och det är bara därför att det fanns så mycket mer information i denna filen än i JPG-filen. Dock är det väl kanske inte så vanligt att ta en näst intill helsvart bild, men det var bara för att visa principen.
 
Exempel 2.
Här ser ni en lite överexponerad bild på en väg med ett hus i bakgrunden. Kontrasterna är svåra att urskilja och ja, bilden är lite överexponerad helt enkelt.
 
Här ser ni nu skillnaden mellan raw och JPG. Precis som i förra exemplet är raw-bilden endast redigerad i camera raw och JPG-bilden i photoshop Elements.
I Raw bilden är detaljerna mycket väl bevarade medan dei JPG bilden är utfrätta och näst intill osynliga.
 
För att kunna behandla en raw-fil i datorn behöver man dock camera raw, men det kommer med när man köper photoshop. Tycker man att photoshop är för dyrt just nu, så kan man köpa Elements. Även där tillkommer camera raw (dock saknas några funktioner, men jag har inte kännt att det hindrat mig).
 
Hoppas att ni tyckte om det här tipset, och att ni i alla fall provar att byta till Raw, för ni kommer märka skillnad, jag lovar!
Puss och kram!

Postat av: Evelina Nilsson

Om man lär sig att fota bra och med rätt ljus så behöver man inte efterbehandla så mycket, bara specialeffekter i photoshop. Raw är så sjukt överskattat, när man lika gärna kan ljusa upp bilder i photoshop och sudda ut det brusiga. JPG är dock världens sämsta format för web, png ger så mycket bättre resultat! Det är i alla fall mitt tips!

2013-02-22 15:35:16
URL: http://photologicaly.blogg.se
Postat av: Koffe

Har för mig att canon skickar med ett program till att redigera ens raw filer om man köper en dslr. :)

2013-02-24 19:10:25
URL: http://fotokoffe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: